Scenariusz „Bajka uczy i bawi”

fairy-tales-1732488_1920

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców.


Cele :
 Współdziałanie dzieci i rodziców w sytuacji zabawowo – zadaniowej
 Ćwiczenie i rozwijanie kreatywności, zdolności dostrzegania problemów
 Kształtowanie spostrzegawczości, koncentracji i wyobraźni
 Nawiązanie kontaktu emocjonalnego i nauka czerpania radości ze wspólnej zabawy z rodzicami i rówieśnikami wzorując się na bohaterach bajek.
Środki dydaktyczne:
 Wizytówki w 2 kolorach, kredki, kolorowe logo, białe kartki, klej
 Rekwizyty do ćw.1
 Karty pracy z krasnoludkami
 Minka smutna i wesoła dla każdego
 Rekwizyty do ćw. 5
 Guziki
 Drucik kreatywny
1. Rozdanie przy wejściu dzieciom wizytówek w dwóch kolorach. Dzieci wspólnie z rodzicami wpisują na wizytówkę swoje imię.
2. Składanie loga szkoły z pociętych części – puzzle.

Wprowadzenie:

1. „Rekwizyty” – kojarzenie bajek z przedmiotami, spostrzegawczość.
Na podstawie wylosowanych z worka przedmiotów dzieci odgadują tytuł baśni:
Kapelusz czerwony- Czerwony Kapturek
Osiołek – Kubuś Puchatek
Groch – Księżniczka na ziarnku grochu
Lustro – Królowa Śniegu
Zapałki – Dziewczynka z zapałkami
Rybka – O rybaku i złotej rybce
Pantofelek – kopciuszek
Chatka z piernika – Jaś i Małgosia
But – siedmiomilowe buty, kot w butach

2. Dorysuj każdemu krasnoludkowi inną czapeczkę: – zwrócenie uwagi na indywidualność postaci, różnorodność jest potrzebna.
Nauczyciel rozdaje karty pracy z 7 krasnoludkami, należy dorysować każdemu z nich inną czapeczkę.

3. Podróż krasnoludków – wcielanie się w rolę
Krasnoludki chodziły codziennie do kopalni. Po drodze musiały:
– przedzieranie się przez krzaki
– podnoszenie ciężkich kamieni
– przeskoki przez kałuże
– przechodzenie przez kłujące kamyki
– przejście przez niski tunel.

4. Minka smutna – minka wesoła. Rozpoznawanie emocji.
Nauczycielka rozdaje dzieciom 2 rodzaje „minek”. Dzieci nazywają je odpowiednio i pokazują: minka wesoła i smutna. N-lka czyta odpowiedni tekst, a zadaniem dzieci pod kontrolą rodziców jest wskazanie odpowiedniej „minki”.
a)„Królewna śnieżka została wyrzucona z domu przez Zła macochę”.
b)„Królewna śnieżka była sama w ciemnym lesie”.
c)„Królewna śnieżka zaprzyjaźniła się z 7 krasnoludkami”.
d)„Królewicz uratował królewnę śnieżkę, poślubił ją i żyli długo i szczęśliwie”.

5. Radzenie sobie ze złością:
Co robiła królowa, gdy się złościła? – 1 wypowiedzi, 2 losowanie przedmiotu i mówienie jak za jego pomocą można sobie radzić ze złością.

6. Zabawa czarowanie: wcielanie się w rolę
Nauczyciel korzystając z czarodziejskich zaklęć zamienia dzieci w rośliny, zwierzęta. Dzieci naśladują ruchy, kształt przedmiotów, zwierząt, w które zostały zamienione.
Np. Czary mary czary mary zamieniam was w komary.
Eus deus mary moty zamieniam was w roboty.
Czary mary hopsa dana zamieniam was w bociana.
Czary mary mary ludki zamieniam was w krasnoludki.

7. Czyj to guzik? Ćwiczenie wyobraźni
Każdy wybiera 1 guzik i wymyśla, w jakich okolicznościach i komu odpadł.

8. Wymyślanie własnej bajki – drucik kreatywny